Ny cykelgade splitter Kirkegade

Esbjergs initiativ om at omdanne Kirkegade til en cykelgade markerer et betydeligt skridt fremad i byens engagement i cykelinfrastruktur. Mens tandhjulene drejer mod fremskridt, viser det ambitiøse projekt ikke kun Esbjergs vision om et mere bæredygtigt og cykelvenligt bymiljø, men det bringer også en række udfordringer med sig frem i lyset, som både cyklister og beboere står overfor.

Bilister bliver nu gjort opmærksom på den nye cykelgade i Kirkegade. FOTO: David M. Lemser
Bilister bliver gjort opmærksom på cykelgaden i Kirkegade. // FOTO: David M. Lemser

Af David M. Lemser
5. marts 2024

Esbjerg Kommune vedtog den 30. juni 2022 en ny cykelplan, for at fremme brugen af cykler blandt borgere. Implementeringen af planen er allerede i gang, og det omfatter blandt andet også omdannelsen af Kirkegade til en cykelgade. På deres hjemmeside skriver Esbjerg Kommune deres ambitioner om at fremme cykling:
”Med den nye cykelgade ønsker vi at fortsætte vores ambitiøse fokus på cykelfremme. Cyklister vil opnå øget tryghed samt en forbedring af fremkommeligheden på strækningen, som er en del af den nord-sydgående supercykelsti, som forbinder Esbjerg Midtby med de nordlige dele af Esbjerg.”

Initiativet kommer efter en beslutning om økonomisk støtte til cykelinfrastruktur. Midler blev frigivet ved budgetvedtagelsen, og ca. 3,3 millioner kroner er afsat til finansiering af cykelgaden i Kirkegade.

Hvad er en cykelgade? 
En cykelgade er udformet, så den tilgodeser cyklisterne og kørebanen er derfor reserveret til de tohjulede. Selvom kørsel også er tilladt på strækningen, så er biler og øvrige køretøjer gæster i gaden, som skal indordne sig efter cyklisterne. Derudover er en cykelgade en 30 km/t-zone

Kilde:
https://www.esbjerg.dk/planer-projekter-og-trafik/byudviklingsprojekter/kirkegade-som-cykelgade

Positiv stemning blandt cyklisterne

Ude på Kirkegade begynder en klar tendens at tegne sig. En ældre kvinde udtrykker, at hun cykler hver dag til og fra arbejde gennem Kirkegade, og synes det er et dejligt initiativ. En mand kommenterer: ”Det er godt, at kommunen gør noget for os cyklister.”

Det er tydeligt, at de fleste cyklister ser positivt på den nye cykelgade i Esbjerg, og er tilfredse med projektet.

Mange cyklister er positive overfor den nye cykelgade. FOTO: David M. Lemser
Mange cyklister er positive overfor den nye cykelgade. // FOTO: David M. Lemser

Hvorfor vælger vi at cykle?

Esbjerg Kommune har lavet en undersøgelse om, hvorfor esbjergenserne bruger cyklen som transportmiddel. På deres hjemmeside fremhæver de, at den primære årsag til at vælge cyklen frem for andre transportformer er det sundhedsmæssige aspekt. Det understøtter, at 51 procent af borgerne mener, at Esbjerg Kommune bør fremme cykling af hensyn til folkesundheden. Derudover er hensynet til miljøet en vigtig faktor for 14 procent af borgerne.

I undersøgelsen, siger esbjergenserne også, hvorfor de undgår cyklen. Vejrforholdene spiller en betydelig rolle, idet 43 procent af borgerne angiver dårligt vejr. Andre faktorer inkluderer for lang afstand mellem A og B, samt behovet for at transportere varer.

Her er de største ændringer af Kirkegade ifølge Esbjerg Kommune:

Krydsombygning – Strandby Kirkevej / Kirkegade 
Krydset vil blive ombygget for at gøre mere plads til, at de bløde trafikanter kan krydse Strandby Kirkevej på en sikker og tryg måde. 
Dette medfører, at hvis man kører i bil ad Kirkegade, så kan du kun foretage et højresving ud på Strandby Kirkevej. Kører man ad Strandby Kirkevej, kan man kun foretage højresving ind på Kirkegade. 

Parkeringsbåse/-lommer 
I en cykelgade må du kun parkere inden for særligt afmærkede pladser, derfor etablerer man parkeringsbåse/-lommer langs strækningen. 

Vejbump og sideheller med beplantning 
For at holde hastigheden nede, etablerer man to vejbump og sideheller langs strækningen. Samtidig vil der blive plantet ca. 20 gadetræer, som skal være med til at begrønne og forskønne gadens udtryk.   

Hævede flader i kryds og etablering af ubetinget vigepligt 
I krydsene med Gormsgade, Svendsgade og Haraldsgade vil der blive etableret hævede flader, som skal være med til at holde hastigheden nede. Vigepligten i disse kryds (inklusiv krydset med Rolfsgade) vil blive ændret, så der i fremtiden vil være ubetinget vigepligt for sidegaderne til Kirkegade.

Kilde:
https://www.esbjerg.dk/planer-projekter-og-trafik/byudviklingsprojekter/kirkegade-som-cykelgade

Beboerne mister parkeringspladser

Beboerne langs Kirkegade står over for en udfordring i form af tabet af parkeringspladser som følge af ombygningen. I øjeblikket tillader de nuværende forhold cirka 130 parkerede biler langs gaden. Med projektets implementering af parkeringslommer vil antallet af tilgængelige pladser reduceres til cirka 60 biler, hvilket skaber bekymring og frustration blandt beboerne.

For nogle af beboerne langs Kirkegade, er denne ændring dybt problematisk. ”Du kan godt se, der står 8 biler her. Så når de ender med at lave gaden om, så der kun kan parkeres på den ene side, vil der mangle 4 parkeringspladser, og det er kun på de 50 meter, vi kigger på her.”

Beboerne udtrykker også bekymring over, hvor de nu skal parkere deres biler. Nogle overvejer at skulle parkere på sidegader til Kirkegade, mens andre er blevet henvist til parkeringsfaciliteter, der ligger op til en kilometer væk.
En anden bekymring er, at politi- og kommunale ansatte lejlighedsvis parkerer langs Kirkegade, selvom de har forret, på parkeringspladsen bag rådhuset.

Hvad bringer fremtiden for cykling i Esbjerg?
Ifølge Finnur Petersen, Bygningskonstruktør i Esbjerg Kommune, der har været ansvarlig for udbuddet og udførelsen af projektet, er anlæggelsen af cykelgaden endnu ikke fuldstændig afsluttet. Det sidste, såsom kørebaneafmærkning, forventes at blive fuldført i maj 2024.

Der er udpeget cirka 80 strækninger i Esbjerg Kommune. GRAFIK: Esbjerg Kommune
Der er udpeget cirka 80 strækninger i Esbjerg Kommune. // GRAFIK: Esbjerg Kommune

Visionen om en cykelvenlig by støtter op om de strategiske indsatsområder i Esbjerg, og bidrager til flere af FNs 17 verdensmål. Det inkluderer blandt andet mål som sundhed og trivsel, bæredygtige byer og lokalsamfund, ansvarligt forbrug og produktion, klimaindsats samt partnerskaber for handling.

Visioner og målsætninger
Esbjerg sigter mod at øge cyklernes andel af alle rejser til mindst 25 procent inden 2026. Dette tal steg fra 17 procent i 2018 og forventes at fortsætte med at stige*. Desuden er målet at øge den gennemsnitlige turlængde pr. person pr. dag til mindst 1,5 kilometer inden 2026, hvilket vil bidrage til en sundere og mere aktiv befolkning*. Endelig er der fokus på antallet af uheld med cyklister involveret. I 2018 var der 38 politiregistreret uheld og 81 skadestueuheld, med cyklister involveret**. Det skal reduceres med 50 procent inden 2026, hvilket vil øge cyklernes sikkerhed og tillid til byens infrastruktur.

Kilder:
* TU-data, 2018
** Politiregistrerede uheld, 2018

De ambitiøse mål afspejler Esbjergs forpligtelse til at skabe et miljø, der opmuntrer til cykling som et bæredygtigt, sikkert og attraktivt transportmiddel. Ved at integrere cykelfremmen i byens overordnede udviklingsstrategi stræber Esbjerg mod at skabe en levende og bæredygtig by, hvor cyklen spiller en central rolle i fremtidens transport.